5 zásadních chyb při přípravě nemovitosti k prodeji

S největší pravděpodobností každý makléř už teoreticky ví, co je home staging a jaký vliv má na rychlost prodeje a prodejní cenu. Prakticky je ale stále možné v inzerátech vidět zásadní chyby v přípravě nemovitosti, které když makléři ignorují, ohrožují výdělky svých klientů a tím pádem i svoje. Takže na jaké naprosto zásadní chyby při přípravě nemovitosti, které ovlivňují prodej, si dát pozor? A jak je vyřešit?

Chyba č. 1
Stará malba a zářivé barvy

Výmalba zdí nesmí při přípravě jakékoliv nemovitosti na prodej chybět. Téměř nikdy. Výjimkou je nemovitost v naprosto perfektním stavu. Běžně se s takovou nemovitostí ale moc nesetkáme. 90% nemovitostí je potřeba před prodejem vymalovat. Ať už kvůli opotřebené malbě nebo nevhodným stávajícím barvám. Nově vymalovaná nemovitost prostě září čistotou. A tenhle krok je před uvedením nemovitosti na trh naprostý základ. Mnohdy se majitelé sami brání a nechce se jim do nové výmalby. Ať se ale brání jakkoliv, jde o jejich maximální výdělek z prodeje, tedy jejich peníze a to je třeba jim připomenout.

Když už makléř klienty přesvědčil a souhlasili s výmalbou, jakou barvu použít? Experimentování s barvami zdí může být zábava, pokud jste se právě nastěhovali, zabydlujete se a vnášíte do nemovitosti svůj osobní styl. Hodně oblíbené zářivě zelené, žluté a oranžové odstíny ale nemají místo v nemovitostech, které jdou na trh.  Dojem z oslnivých sytých barev, které na kupující zazáří tak, až skoro litují, že nemají sluneční brýle, je jen negativní. Zájemci pouze vidí, že musí investovat další peníze, aby se v nemovitosti cítili jako doma. Nejvhodnější je proto použít bílou nebo světlé neutrální barvy (šedá, béžová). Takové barvy dokáží zázraky s velikostí prostoru a působí čistě.

V této nemovitosti se uklidila podlaha a vymalovalo. 

Chyba č. 2
Žádný nebo špatný úklid

A čistota je další téma. Že je třeba před prodejem nemovitost uklidit je celkem přirozené, ale přesto opomíjené. Úklid nesmí chybět. Ale není úklid jako úklid. Při prodeji nemovitosti je potřeba jít na jinou úroveň. Je třeba detailní úklid. Znáte pocit, když vejdete do hotelového pokoje a najdete na polštáři skvrnu a ve sprše cizí vlasy. Hned byste chtěli sbalit kufry a běžet jinam. Stejně tak to vidí zájemci. Na nemovitost se dívají mnohonásobně přísnějšíma očima než majitelé. Podívají se nahoru, dolů, do rohů a všude jinde do míst, které běžně majitel ani nevnímá. Vidí pavučiny na stropě i vodní kámen u vodovodní baterie. A to vrhá na nemovitost negativní pohled. Zájemci ji vidí jako opotřebovanou, i když tomu tak ve skutečnosti nemusí být. Nedejte zájemci žádný podnět k tomu, aby mu na mysl přicházeli takové negativní myšlenky.

Méně přirozený je úklid u nemovitostí, které jsou prodávané v původním stavu. Tady je ale o to víc potřebný, stejně jako čerstvá výmalba zdí. Čistota a příjemný čerství vzduch, i když je nemovitosti v původním stavu, zabrání rychlému útěku zájemců z nemovitosti pryč. I v bytě v původním stavu můžeme zájemcům umožnit, aby se zasnili a začali plánovat, co změní, kde bude dětský pokoj a jak bude vypadat nová kuchyňská linka. A k tomu aby se mohli zasnít a plánovat musejí chtít v nemovitosti zůstat a ne mít pocit, že chtějí už rychle pryč.

Podívejte se, co udělá výmalba a pořádný úklid s koupelnou v původním stavu. Ano, stále chcete jako kupující koupelnu přestavět, protože je v původním stavu, ale nemáte pocit, že se vám místnost oškliví a nechce se vám ani vstoupit. A pocit, to je to nejzásadnější při prodeji nemovitosti. 

Chyba č. 3
Bydlení vs. prodej bydlení

Není to samé bydlet v nemovitosti a bydlet v prodávané nemovitosti. Tady je třeba obrátit se hlavně na majitele. Jakmile má vstoupit nemovitost na trh, majitel už není jen majitel, ale obyvatel produktu, který chce prodat za nejlepší možnou cenu.

A pro to majitel také musí něco sám udělat, zvlášť když v prodávané nemovitosti stále bydlí. V zařízených a obydlených nemovitostech k prodeji je to hlavně perfektní pořádek, to znamená úklid běžných každodenně používaných věcí. Jedná se o úklid i takových věcí, které byste neuklízeli ani v případě, kdy čekáte návštěvu. Na prodej ale prostě musí pryč.

A nejen, že musí pryč ve chvíli, kdy se nemovitost právě fotí. Perfektní pořádek jako na fotografiích musí být při každé prohlídce. Ano, je to otravné a náročné na každou prohlídku připravit obývanou nemovitost do stavu jako na krásných fotografiích. Ale majitelé, jde o vaše peníze! A výsledná cena prostě a jednoduše závisí i na kvalitní přípravě na každou prohlídku.

I přesto, že tento byt byl velmi pěkný a uklizený, podívejte se, co všechno bylo potřeba před prodejem ještě odstranit.

Chyba č. 4
Prázdná nemovitost

U zabydlených nemovitostí je třeba věci odstraňovat. Opačná situace nastává, když je nemovitost prázdná. Totiž největší a nejčastější chybou při prezentaci nemovitosti k prodeji je nechat ji prázdnou.

Prezentovat prázdný byt je jako koupit auto bez sedaček. Víte kam sedačky patří, jak asi budou vypadat, ale sednout si, vyzkoušet, jak jsou sedačky pohodlné, rozjet se a zažít ten pocit jaké to skutečně je vysněné auto řídit, to nepoznáte. A rozhodně auto bez sedaček nekoupíte. A pokud se někdo takový přeci jen najde, koupí ho za cenu mnohonásobně nižší.

Můžete namítat, že prodej auta bez sedaček a nemovitosti bez nábytku není to samé. To je pravda, ale s pocity zájemců, s délkou prodeje a s cenou to může zahýbat úplně stejně. Vybavení nemovitosti nábytkem je jednoduše dokonalý nástroj pro prodej za maximální cenu.

Proč je možné to tvrdit? Jako prodejci nejste schopni ovlivnit lokalitu, patro, výhled ani sousedy. Jediné, co jste schopni ovlivnit, je stav bytu a jeho vybavení. Vybavit nemovitost je tak jediný způsob, jak jste sami schopni zasáhnout a prodej ovlivnit. Stylově vybavenou nemovitostí jednoduše pozdvihnete prodej na vyšší úroveň.

Nábytek pro vybavení nemovitosti není potřeba kupovat, skladovat a stěhovat, to už je dnes vyřešené. Nábytek je možné pronajímat. Jaký nábytek a za jakých podmínek je možné pronajmout se dozvíte v minulém článku.

A pokud stále nevěříte a nechcete se jako makléř vybavováním nemovitosti zabývat, vraťme se zpátky do hotelu. Vzpomeňte si na pocit, když přijdete na hotelový pokoj, který je ale tentokrát nádherně vybavený, perfektně uklizený, krásně ustláno, že byste do postele hned skočili. V tomhle případě rozhodně nikam utíkat nebudete a ještě se znovu rádi příště vrátíte. Tenhle pocit prostě holé zdi nedokážou vyvolat.

A jak už bylo řečeno, pocit prodává. Stylově vybavenou nemovitost si jednoduše zájemce zamiluje a už nebude chtít jít jinam, za žádnou cenu. Takže akceptuje tu vaši.

A navíc, podívejte se na prázdný prostor jak moc zkresluje skutečnost. Někdy si kupující opravdu myslí, že se do prostoru nábytek nevejde, i když je tomu po vybavení jinak. 

Chyba č. 5
Over-staging

Neboli až přílišná snaha o dekorování interiéru i tam, kde to není vhodné. Tady za všechny slova vystačí jediná ukázka. 

Když je něco staré, je to prostě staré. „Nastajlovaný“ ručník neudělá z takové koupelny novostavbu. Ani sebehezčí kytička a svíčka nepřesvědčí zájemce, že si tu dá nádhernou koupel a skvěle se zrelaxuje. Z takového inzerátu bude mít zájemce pocit, že se mu snažíte za draho prodat něco, co nemovitost ve skutečnosti vůbec není. V takovém případě stačí místnost pořádně vydrhnout, uklidit, vymalovat a nic víc. Žádný ručníček, kytička ani svíčka sem nepatří.
 

Některé výše jmenované tipy se vám mohou zdát zbytečné, vaši klienti je třeba nebudou chtít realizovat nebo se nebude chtít vám. Nakonec se jako makléř rozhodnete je při prezentaci nemovitosti ignorovat. Ale právě tím snižujete potenciální zisk vašich klientů i váš.

Proč nevyužít všechny nástroje, které povedou k rychlému prodeji a maximální ceně? Makléři obchodují s částkami v milionech korun, s penězi klientů, kteří tak vysoké částky mají možnost získat často i jenom jednou za život. Proč jim tedy upírat všechny nástroje, které jim zajistí maximální zisk a opakovat chyby, které je stojí peníze.
 

A nezapomeňte "Good design is good business".
A v realitách to platí dvojnásob.

Zůstaňte v kontaktu pro další inspiraci

© MADISON, 2018, vytvořilo studio: Pixel Design
Podmínky užití | Mapa stránek

cena
předběžná
0 Kč
zobrazit